вторник, 6 юли 2010 г.

Reading...

Ето няколко откъса от "Гласовете ви чувам" на Димитър Талев, които ми се сториха интересни и ме накараха да се замисля....

- Хората приказват прекалено много, но най-често празни приказки. Какво ти, Глаушев: тайнствени, непобедими сили...И  вие, госпожице, съдбата....Това е страх, примирение, фатализъм. А истинският човешки живот е стремление към пълно освобождение. Човек трябва да подчинява всяко нещо на волята си, всяко нещо да подрежда по своя воля, за да бъде свободен. Това е най-ценното благо за човека - да бъде свободен.
- Страх ли казвате? - промълви Б.
- Страхът е най-голям наш враг.
- Но човек се ражда със страх в себе си, страхът е в него, както всички негови чувства.
- Ти, изглежда много си мислил за човешкия страх.
- Не - побърза да отвърне Б. - Аз съм изпитвал страх, даже и много силен страх. Това е - завърши отеднаж той и млъкна, сега още повече уплашен да не би да се разкрие премного пред чуждия човек.......
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
....Дяконов се престори, че не забелязва момчешката му храброст. И поиска да му покаже, че го смята за равен:
- Аз съм може би с петнайсет години по-стар от тебе и повече съм видял. Ти не се осланяй прекалено на човешкия ум. Човешкият ум и така и всякак. Според човека и умът му. Разни хора, разни умове.
- Трябва да има само един здрав човешки разум, както има само една истина за всяко нещо.
- Ето виждаш ли? Това е голяма заблуда. Да, има един-единствен разум, но това е моят разум. Една - единствена истина, но това е моята истина.......
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
...... - Да, аз съм против всички и против всичко, за да бъда свободен. Аз съм тук - той почука по масата - а всички други са срещу мене. И ги виждам ясно. Ясно. Познавам ги. И не се оставям да ме повлекат с тълпата си.
- Не.....Човек трябва да бъда с другите хора. Никой не може да живее сам.
- Това е пак по кибаровски. Той ти е тебе учителят. Кибаров и подобните на него искат да превърнат човечеството в едно огромно стадо. Дервиши на максизма. Наследници на йезуитите. Умеят да увличат такива като тебе.......

..... - За самата борба. И ето какво ще ти кажа още: аз също обичам хората, но по своему. И ги обичам повече от Кибаров, с по-истинска обич. Аз искам те да бъдат свободни. Мразя човека в неговата дребнавост, в неговото нищожество и филистерство, обичам го в неговото величие. Мразя еснафщината и тълпата, обичам свободния човешки дух.....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
..... - Той притегли към себе си неговата чаша и докато си свиваше нова цигара, продължи: - Слушай по-нататък : свободният, силният човек вижда всичко ясно. Без предразсъдъци и заблуди. Без празни въображаеми идеали, религии и убеждения. Всичко това сковава човека. Обикновеният човек е животно като всички други животни. Само по-друг чешит. С малко ум и въображение. Това са низшите, множеството, сганта. Аз съм човек - бог. Свободен човек. Най-съвършеното творение на природата и неин господар......

Няма коментари:

Публикуване на коментар